Trening z HMS

Równowaga kwasowo – zasadowa

Właściwe odżywianie to jeden z głównych elementów zdrowego trybu życia. Ostatnio poświęcamy mu coraz więcej uwagi, zwłaszcza na płaszczyźnie kulinarnej. Jednak jak wynika z najnowszych badań, nie należy tylko dostarczać naszemu ciału pożywienia o odpowiedniej jakości oraz kaloryczności. Co więcej, nawet jego różnorodność nie musi przynieść nam wymiernych korzyści. Ponieważ przy planowaniu odpowiedniego menu należy pamiętać o zachowaniu kwasowo-zasadowej równowagi organizmu.

Jest ona szczególnie ważna, ponieważ swoista „umiejętność” naszego ciała do osiągania czy utrzymywania balansu, przekłada się na jego parametry życiowe. Zatem cały opisany proces wpływa na jakość naszego funkcjonowania.

ABC równowagi

Pojawia się więc pytanie: Jak to działa? W celu opisania całego procesu posłużymy się skalą pH. Przyjmuje ona wartości w przedziale od 0,0 do 14,0. I tak na przykład wskazanie równe 7,0 oznacza neutralność. Powyżej tej liczby mamy do czynienia z zasadowym, a poniżej z kwasowym odczynem.

Wielu z nas już wie, że środowisko, w którym żyjemy oraz spożywane pokarmy zazwyczaj sprzyjają zakwaszaniu się organizmu. Objawy tej niekorzystnej tendencji to: przewlekłe zmęczenie, wzdęcia i zgaga, bóle stawów oraz mięśni, częste bóle głowy, problemy skórne, czy też wypadanie włosów. Lista chorób wywoływanych złą dietą jest równie długa, dlatego nie warto zwlekać ze zmianą swoich nawyków żywieniowych.

Mechanizm spustoszenia

Organizm, aby prawidłowo funkcjonować, potrzebuje szeregu składników odżywczych oraz związków chemicznych. W sytuacji, gdy ich nie otrzyma, musi je w jakiś sposób zrekompensować. Podobnie reaguje na zakwaszenie, aby zniwelować jego poziom, sięga do zasobów zgromadzonych w narządach wewnętrznych. Może to prowadzić do ich osłabienia, a nawet uszkodzenia.

Zbyt duże zakwaszenie powoduje magazynowanie w tkankach szkodliwych substancji. Skutkiem takiego procesu jest przedwczesne starzenie się oraz stan przewlekłego zmęczenia.

Wpływa on również niekorzystanie na właściwości komórek krwi, a tym samym przemieszczanie się ich po organizmie (zwłaszcza w obszarze naczyń włosowatych). Konsekwencją jest niedotlenienie naszych organów oraz brak energii do efektywnego funkcjonowania.

Zdrowy oznacza zrównoważony

Sprowadzając podział żywności do podstawowego kryterium, jakim jest jego skład chemiczny – można stwierdzić, że zakwaszają nas produkty zawierające siarkę, chlor i fosfor. Odwrócenie sytuacji następuje w przypadku pokarmu zawierającego wapń, sód, magnez i potas.

Niestety w naszym kręgu kulturowym, dominują pokarmy kwasotwórcze, są to głównie produkty pochodzenia zwierzęcego w tym mięso, produkty zbożowe, cukier oraz sztuczne słodziki, kawa, czekolada, czarna herbata czy piwo. O wiele rzadziej spożywamy warzywa i owoce, reprezentujące grupę zasadotwórczą.

czytaj więcej…

Jak się nie zakwasić?!

Jeśli nasze ciało jest zakwaszone tracimy glutaminę z mięśni. Utrzymywanie poziomu zasadowego jest zatem dobre dla zdrowia i mięśni. Zapobieganie zakwaszeniu zaczynamy od wody. To nie żart! Wody mineralne zwłaszcza z dużym stężeniem wapna i węglowodanów, mogą podwyższać zasadowość. Spożycie wody mineralnej to także znakomity sposób na dostarczenie alkalicznego ładunku do ciała. Regularna konsumpcja wpływa na równowagę kwasowo-zasadową i lepsze nawodnienie.

Należy również odpowiednio zbalansować swój jadłospis. Na przykład do porcji mięsa dodać cytrynę, zwiększyć ilość pietruszki, szparagów, ananasa, jabłek, rodzynek, soków warzywnych, stewii, grzybów, pomidorów, szpinaku, kapusty czy czosnku. Pamiętajmy, że właściwie skomponowana dieta powinna czerpać z obu grup. Należy również wyeliminować niezdrowe przekąski i zastąpić orzechami czy migdałami. Jest to szczególnie ważne dla osób rozwijających swoją muskulaturę. Ponieważ potrzebują one dużej ilości białka, w związku z tym są szczególnie narażone na zakwaszanie organizmu.

Na tym nie koniec. Warto zmienić swoje nawyki żywieniowe oraz jeść często w około 3 godzinnych odstępach. Po to aby nasz organizm nie czuł głodu i paradoksalnie w konsekwencji nie magazynował tłuszczu gdy będziemy mu pożywienie dostarczać. Pamiętajmy, nasz organizm sam wie, kiedy potrzebuje pokarmu – informując nas o tym. Życzymy zdrowia!

Przykładowe produkty i ich właściwości

czytaj więcej…