Cardio w domu – od czego zacząć?

Trening aerobowy ma wiele zalet, jedną z nich jest skuteczne spalanie tkanki tłuszczowej. Podczas treningu cardio dochodzi do pracy tlenowej, a energia pobierana jest z węglowodanów i tłuszczy. W trakcie robienia cardio organizm nadąża z dostarczaniem potrzebnej ilości trenu. Przeciwieństwem tego jest trening siłowy, który jest na tyle intensywny, że układ krążenia nie daje rady dostarczyć wystarczającej ilości tego pierwiastka do mięśni. W trakcie ćwiczeń cardio serce musi z większą częstotliwością pompować krew, a tym samym zwiększa się wydolność całego organizmu.

Trening cardio to przede wszystkim bieg, marsz i jazda na rowerze, czyli aktywnościami kojarzonymi z salą na siłowni lub sprawnościami na świeżym powietrzu. Ten rodzaj treningu można z powodzeniem wykonywać w domu, wystarczy, że zaopatrzysz się w stacjonarny rowerek lub bieżnie. Taki sprzęt możesz bez większego problemu zamówić przez internet.

Który sprzęt wybrać do domu?

Jednakowo rowerek stacjonarny, orbitrek czy bieżnia ma swoje zalety, jednak nie każdy może pozwolić sobie na posiadanie wszystkich tych trzech urządzeń w domu, warto się im dokładniej przyjrzeć.

Rowerek stacjonarny. Jest to najpopularniejsze urządzenie do wykonywania treningu kardio w domu. Zajmuje niewiele miejsca, podczas treningu nie obciąża zbytnio organizmu, przy tym mocno angażuje układ krążenia. Nadaje się dla osób, które przeszły zawał oraz dla tych, którzy nie są zbyt wysportowani. Rowerek domowy może być użytkowany przez niemalże wszystkich domowników.

Orbitrek. Jest to urządzenie, które równocześnie angażuje górne i dolne partie ciała podczas treningu. Zapewnia to harmonijny rozwój całego ciała. Zalecany dla osób, które mają problemy ze stawami, ponieważ nie obciąża ich zbytnio podczas ćwiczeń. Ćwiczenie na orbitreku przypomina jazdę na nartach biegowych.

Bieżnia. Urządzenie, które zadowoli wszystkich fanów biegania lub maszerowania. Świetna alternatywa na brzydką pogodę. Idealne zarówno na mocne treningi przygotowujące do startów w zawodach biegowych, jak i delikatny marsz. Bieżnia domowa zajmuje najwięcej miejsca ze wszystkich tu zestawionych sprzętów.

Jak wynika z powyższych opisów, są to urządzenia znacznie różniące się pomiędzy sobą. Na wszystkich można gubić zbędne kilogramy, jednak jeżeli zależy ci na mocnym treningu, to wybierz bieżnię, a jeżeli na wzmocnieniu wydolności organizmu to rowerek.

Jak ćwiczyć?

Ćwiczenia cardio powinny być wykonywane w umiarkowanym tempie, czyli takim, podczas którego można swobodnie spokojnie rozmawiać. Kluczowy w tym przypadku jest czas – minimum 30 minut. Nie ma większego sensu wchodzić na bieżnię czy rowerek na 5 minut. Jednym z ważniejszych czynników w domowym cardio jest ustawienie sobie czasu wolnego, tak aby nie musieć co chwilkę schodzić ze sprzętu. Dodatkowo motywacja oraz silna wola będą tutaj dodatkowym atutem.
Swój trening domowy rozpocznij od 30 minut delikatnej pracy i stopniowo zwiększaj obciążenie oraz czas, sam zobaczysz, jak szybko przyjdą efekty. Monitoruj swoje tętno, każde z urządzeń posiada czujnik, który mierzy tętno, oraz ilość spalonych kalorii.
Podczas tak długiego wysiłku warto zaopatrzyć się w butelkę wody, każde urządzenie do cardio ma odpowiedni koszyczek przeznaczony do trzymania butelek lub bidonów z napojem.

Dodatkowe zalety

Trening cardio gwarantuje nie tylko spalanie tkanki tłuszczowej, ale również znaczną poprawę wydolności serca i płuc. Dodatkowo zmniejsza się ryzyko zawału, udaru, miażdżycy oraz innych chorób ze strony układu krążenia oraz układu oddechowego.
Trening cardio w domu niesie ze sobą jeszcze jedną korzyść – można w trakcie wykonywania oglądać ulubiony serial lub kiedy masz odpowiedni rowerek czytać książkę.

Aktywność fizyczna jest niezbędna do zachowania odpowiedniego zdrowia i poziomu sprawności. Życie pokazuje, że nie zawsze jest możliwość wyjścia na siłownię, czy na boisko, ale zawsze można mieć odpowiedni sprzęt na takie sytuacje.